לאחרונה החליטה מחלקת התכנון שליד משרד האוצר(לשעבר משרד השיכון והבינוי) שלא להאריך את תוקפו של תמ"א 38. דהיינו, 1 לאוקטובר 2022 יהיה המועד האחרון ליישום חוק התמ"א על שינוייו.
ובכך נסתם הגולל על אחת מהתופעות המלהיבות והשנויות במחלוקת במשך 18 שנים
נזכיר שבעבר קיבל בית המשפט המחוזי את עתירת אדם טבע ודין וניר שלו נגד עיריית רמת גן, ופסק כי תוכנית שקבעה תוספת צפיפות בפרויקטים של תמ"א 38 בעיר איננה תקפה. הסיבה המרכזית לפסיקה הייתה העובדה שלכל אורך התקופה שבה התוכנית הייתה כביכול בתוקף, לא הוגשה חוות דעת מטעם מהנדס העירייה הנוגעת למלאי שטחי הציבור והתשתיות שיתמוך בתוספת יחידות הדיור.
פסיקת המחוזי חוללה רעידת אדמה בתחום, משום שפרויקטים רבים שתוכננו על בסיס אותה תוכנית והמתינו להיתרי בנייה לא יוכלו כעת להתקדם – ויצטרכו לחזור לתכנון נוסף.
להלן מכתב מיום 12/1/2021 ממינהל התכנון – אגף בכיר לרגולציה ברישוי ובניה
לכבוד
אדר' אסף אשרוב
יו"ר מחוז מרכז ות"א
התאחדות אדריכלים ובוני ערים בישראל
ארגון המהנדסים והאדריכלים בע"מ
שלום רב,
הנדון: מענה למכתבך לנושא תאריך אחרון להגשת בקשה להיתר עפ"י תמ"א 38
סימוכין: פניית התאחדות האדריכלים ובוני הארץ בישראל מיום 20.10.18
כמענה למכתבך שבסימוכין להלן תשובתנו:
בכל הנוגע להוראת המעבר לתמ"א 38 או לתכניות לפי סעיף 23 לתמ"א 38( תכניות שפוקעות עם
פקיעת התמ"א ובשל פקיעתה(, הרי שהוראת המעבר שנקבעה בהחלטת המועצה הארצית הינה –
הגשת הבקשה להיתר מכוח התמ"א או מכוח תכנית לפי סעיף 23 .כלומר על בקשה להיתר שתוגש
לפני מועד הפקיעה, היינו ה-22.10.1 ,ימשיכו לחול הוראות התמ"א.
יובהר כי לעמדתנו, "הגשת בקשה להיתר" כאמור בהחלטת המועצה, איננה קליטת ההיתר ועמידה
בתנאי סף, אלא הגשה בלבד.
ואולם, ככל שהוגשה בקשה להיתר, וזו נדחתה ונדרש להגישה מחדש
(להבדיל מבקשה להשלמות)הרי שהמועד הקובע הינו הגשת הבקשה החדשה ולא הראשונה
שנדחתה.
בכבוד רב,
רות שורץ חנוך
סגנית מנכ"לית מינהל התכנון לרגולציה